2017.11.28

INTJO – nasza przyszłość!

Jaka jest alternatywa dla społeczeństwa, które stoi w obliczu końca przemysłu paliwowo – energetycznego, który był siłą napędową gospodarki przez ostatnie 50 lat? Co można zrobić, żeby przeciwdziałać niekorzystnym skutkom niżu  demograficznym? Jakie należy podjąć działania zmierzające do wszechstronnego wykształcenia młodych pokoleń?  Odpowiedzią na powyższe pytania jest INTJO - Innowacje, Nowoczesne Technologie, Języki Obce, czyli hasło przewodnie przyświecające zainicjowanej przez Powiat Turecki idei łączenia kompetencji kluczowych niezbędnych na współczesnym rynku pracy z nauką języków obcych, techniki, informatyki, matematyki, kodowania i programowania.

W auli Zespołu Szkół Technicznych w Turku 27.11. br. odbyło się spotkanie dotyczące nowego projektu edukacyjnego łączącego działania w obszarze INTJO i będącego rozszerzeniem "Pilotażowego programu wsparcia nauczania języka niemieckiego przez samorząd Powiatu Tureckiego w klasach I-III szkół podstawowych w latach 2017-2020" na wszystkie oddziały w taki sposób, żeby wielojęzyczność była w naszym powiecie praktyką powszechną, a nie odosobnioną. W tym celu Starosta Turecki Mariusz Seńko zaprosił na spotkanie wszystkich wójtów i burmistrzów gmin z terenu naszego powiatu, a także kierowników i dyrektorów jednostek oświatowych, aby zachęcić ich do udziału w tym przedsięwzięciu. Specjalnymi gośćmi wydarzenia była grupa 88 uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 4w Turku, która uczy się dwóch języków obcych od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Podczas, gdy włodarze skupili się na głównej idei projektu, dzieci  za sprawą młodzieży ZST miały możliwość zdobywania wiedzy i umiejętności w praktyce biorąc udział w  innowacyjnych lekcjach. Aby zwizualizować zgromadzonym, jak będą wyglądać efekty projektu zaproszono uczniów z „Czwórki” do działania razem z młodzieżą ZST. Podczas spotkania w sali audiowizualnej uczestnicy mogli „podglądać”  to, co jednocześnie działo się w poszczególnych salach turkowskiego technikum, czyli zajęcia z robotyki, kodowania, sterowania, a wszystko w języku niemieckim i angielskim z wykorzystaniem nowoczesnych metod. Ta konkretna realizacja to przykład gotowej propozycji upowszechniania działań, które mogą być urzeczywistniane w naszym powiecie i będą służyć rozwojowi młodych ludzi. Dzisiejsze spotkanie było jednocześnie zaproszeniem dla samorządów gminnych, które są organami prowadzącymi dla szkół podstawowych do współtworzenia nowej, lepszej przyszłości w obszarze innowacyjnej edukacji. Gospodarka oparta na wiedzy łącząca wielojęzyczność i innowacyjne technologie jest tą propozycją zainicjowaną przez Powiat Turecki, która wypełni tak zwaną „lukę” po sektorze paliwowo – energetycznym. O tym, że dwujęzyczność jest niezbędną kompetencją w obecnych czasach opowiedziała zgromadzonym Dyrektor SP nr 4 w Turku Maria Kukulska, która umożliwiła osiem latem temu swoim uczniom naukę dwóch języków obcych już od pierwszej klasy. Okazuje się, że uczniowie z klas dwujęzycznych nie czują się obciążeni nadmiarem obowiązków, a ponadto mają jeszcze lepsze wyniki w nauce. O głównych ideach projektu edukacyjnego INTJO opowiadał szczegółowo inicjator przedsięwzięcia - Starosta Turecki Mariusz Seńko. Budowa „nowej gospodarki”, w której kluczową rolę będzie odgrywała wiedza oraz innowacje, staje się podstawowym wyzwaniem w dążeniu  do osiągnięcia wysokiego poziomu rozwoju oraz konkurencyjności. Jednym z elementów tej strategii jest wyposażanie mieszkańców powiatu tureckiego, a zwłaszcza dzieci i młodzieży - w kompetencje potrzebne do przeprowadzenia procesu przedmiotowej zmiany. Działanie to będzie możliwe dzięki dofinansowaniu z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 - OŚ Priorytetowa 8 Edukacja, Działanie 8.1 Ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz wyrównywanie dostępu do edukacji przedszkolnej i szkolnej, Poddziałanie 8.1.2 Kształcenie ogólne - w ramach, którego Powiat Turecki występuje jako lider projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i zaprasza wszystkie samorządy z naszego powiatu do współpracy w obszarze INTJO. Nauka zbudowana na fundamencie INTJO będzie się odbywała a w oparciu o wiele ciekawych metod m.in. o metodę CLIL (Content and Language Integrated Lerning), która dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo – zintegrowanego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Metoda ta jest rekomendowana przez Komisję Europejską i wykorzystuje głównie zajęcia o charakterze warsztatowym, ćwiczeniowym, co pozwala na praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej. Kolejna to - Lernen durch Lehren – uczenie przez nauczanie, w której rolę nauczyciela przejmują uczniowie. Prowadzący zajęcia młodzi ludzie – liderzy ustalają z nauczycielem tematykę zajęć, samodzielnie przygotowują przebieg lekcji i materiały potrzebne do jej realizacji. Zadaniem ucznia prowadzącego nie jest wygłoszenie referatu, lecz zorganizowanie zajęć tak, aby pozostali uczniowie byli maksymalnie aktywni. Co ważne przekazywanie wiedzy technicznej dzieciom odbędzie za pośrednictwem języków obcych, które będą swoistym medium do pozyskiwania informacji w sposób atrakcyjny dla młodego człowieka. Ponadto mającego na uwadze rozwój edukacji wielojęzycznej i kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie nowoczesnych technologii Dyrektor SP nr 4, Dyrektor ZST i właściciele firmy InfoBase Systemy Informatyczne dokonali także podpisania stosowanego porozumienia o współpracy w tym zakresie.

Prognozuje się, że nowoczesne technologie spowodują powstanie nowych miejsc pracy i nowych zawodów, które dziś nazywamy zawodami przyszłości. Warto pamiętać, że będą one zupełnie inne od tych, które aktualnie wykonujemy. Powstaną profesje interdyscyplinarne, integrujące różnego rodzaju umiejętności i kompetencje będące składową kilku zawodów. Należy więc rozpocząć starania o to, by stworzyć dzieciom odpowiednie warunki do rozwoju.

=

Zdjęcia