2017.10.16

W poszukiwaniu dobrych praktyk wielojęzyczności

Szczecin - centrum transgranicznej kooperacji, inicjator działań w obszarze wielojęzyczności i wreszcie miasto, o którym głośno w Polsce i w Europie. Co stanowi o sukcesie gospodarczym i społecznym tego miasta? Odpowiedź jest prosta – to właśnie nauczanie wielojęzyczne jest siłą edukacyjną szczecińskich szkół, placówek oświatowych, które realizują projekt "Nauczanie języka sąsiada od przedszkola do zakończenia edukacji - kluczem do komunikacji w Euroregionie Pomerania". Inicjatywa obejmuje ponad 3 tysiące uczniów, a koszt realizacji tego programu wynosi ok. 3 mln euro.

W obchodach Dni Współpracy Polsko – Niemieckiej

11-14.10.2017r. prezentujących dorobek szczecińskiej współpracy zagranicznej w sferze działań oświatowych, gospodarczych, biznesowych i społeczno - kulturowych uczestniczyli: Starosta Turecki Mariusz Seńko, dyrektor Powiatowego Urzędy Pracy Beata Bartczak, dyrektor działu handlowego firmy Sun Garden Aneta Seńko, wicedyrektor Wydziału Rozwoju i Edukacji Starostwa Powiatowego w Turku Izabela Gradecka oraz pracownicy Starostwa Powiatowego: Joanna Suleja i Patrycja Pawlaczyk. Pierwszy etap forum miał charakter panelu dyskusyjnego i był połączony z Giełdą Kooperacyjną „Partnerschaft und Business”. Polsko – niemieckie Forum Oświatowe było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń edukacyjnych, handlowych, a także dyskusji z ekspertami i pedagogami. Konferencja skupiła przedstawicieli świata zagranicznego, a wśród uczestników wydarzenia znaleźli się m.in.: Prezydent Miasta Szczecin Piotr Krzystek, Zastępca Prezydenta Miasta Szczecin Krzysztof Soska, Konsul Generalny Republiki Federalnej Niemiec w Gdańsku Cornelia Pieper, Ambasador RP w RFN Andrzej Przyłębski, Nadburmistrz Hanzeatyckiego i Uniwersyteckiego Miasta Greifswald Stefan Fassbinder.   W trakcie Forum Oświatowego odbywały się wykłady dotyczące kształcenia bilingwalnego, konsultacje w grupach panelowych oraz porady metodyczne. Ważnym elementem wydarzenia były wizyty w szczecińskich szkołach, w których dzieci uczą się języka niemieckiego i angielskiego już od przedszkola. Żeby budować stabilny fundament edukacji wielojęzycznej w naszym powiecie trzeba zaczynać od początku, czyli od pierwszoklasistów. Szczecinianie poszli nawet o krok dalej i języków obcych uczą się już przedszkolaki. O tym jak dobrze radzą sobie z nauką niemieckiego przekonali się delegaci z Powiatu Tureckiego obserwujący zajęcia otwarte z dziećmi 6 – letnimi, które od marca 2016r. uczą się niemieckiego poprzez zabawę i nie miały żadnych obaw przed zaprezentowaniem swoich zdolności językowych. Dzieci potrafią śpiewać piosenki po niemiecku, swobodnie mówią proste wyrażenia i przede wszystkim - języki obce są dla nich świetną przygodą, otwarciem na nową kulturę. Ponadto uczniowie nie odczuwają żadnych obaw przed kontaktem z kimś kto mówi w innym języku. Istotnym faktem jest to, że nauka wielojęzyczna będzie miała swą kontynuację aż do zakończenia szkoły średniej i dalej na studiach. Kształcenie jest więc wieloletnim procesem dającym konkretne efekty w postaci kompetencji językowych. Sukces realizacji programu wielojęzyczności jest efektem dobrej współpracy Miasta Szczecin, wszystkich gmin i szkół, czyli jednostek, które widzą przyszłość pokoleń w edukacji.

„Trawa nie rośnie szybciej, gdy się za nią ciągnie” – mówiła pełnomocnik Prezydenta Miasta Szczecin ds. współpracy międzynarodowej Aleksandra Piasecka, dlatego bez wspólnego działania wszystkich organów nic się nie zdziała w zakresie kształcenia. W Szczecinie nikogo nie trzeba przekonywać co do zasadności nauki języków obcych dzieci już od etapu przedszkolnego. Świadomość tego, że dzieci w przyszłości otrzymają satysfakcjonującą, dobrze płatną pracę jest tak silnie zakorzeniona w rodzicach, że sami inicjują działania, w których ich dzieci mogą zmierzyć się z językami obcymi – przekonywała Małgorzata Łabuń ówczesny zastępca dyrektora Wydziału Oświaty Miasta Szczecin, obecna dyrektor Szkoły Podstawowej nr 74 w Szczecinie. Dzięki możliwościom skorzystania z dotacji unijnych organizowane są dodatkowo wymiany dzieci i młodzieży z ośrodkami w Niemczech. Jest to doskonały sposób zmierzenia się z językiem w praktyce. Wizyta u dyrektora Szkoły Podstawowej nr 61 w Szczecinie Bogdana Chęcia pokazała, że to, co jest równie ważne w edukacji wielojęzycznej to wsparcie metodyczno – dydaktyczne dla nauczycieli języków obcych. Już za miesiąc nauczyciele z naszego powiatu będą mogli wziąć udział w szkoleniu dotyczącym metod pracy z dziećmi prowadzonym przez wykładowców szczecińskich szkół i uczelni. Z kolei spotkanie przedstawicieli Powiatu Tureckiego z dyrektorem biura Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania Pawłem Bartnikiem zaowocowało poszerzeniem kontaktów zagranicznych i wsparciem z zakresu pozyskiwania kolejnych funduszy zewnętrznych.

Wobec tego jedno jest pewne – nowoczesne nauczanie wielojęzyczne to odpowiedź na wyzwania stawiane współczesnej edukacji. Powiat Turecki podobnie jak Miasto Szczecina stawia na budowanie kompetencji językowych, szczególnie na naukę języka niemieckiego i angielskiego już od pierwszego etapu edukacyjnego.  Nowa baza kontaktów nawiązana podczas Forum Oświatowego w ramach Dni Współpracy Polsko - Niemieckiej nakreśliła przed Powiatem Tureckim obszary działania z kolejnymi partnerami, którzy skupiają się na realizowaniu i rozszerzaniu idei wielojęzyczności wśród społeczeństwa.

 

Zdjęcia