Archiwum aktualność
2023.09.01
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
Baza danych o odpadach – co każdy przedsiębiorca wiedzieć powinien?

Uwaga przedsiębiorcy ! W związku z realizacją projektu „LIFE AFTER COAL PL – WDRAŻANIE STRATEGII NA RZECZ NEUTRALNOŚCI KLIMATYCZNEJ WIELKOPOLSKA WSCHODNIA 2040”, spółka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Koninie rozpoczyna organizację cyklu bezpłatnych spotkań tematycznych dedykowanych przedsiębiorcom z Wielkopolski Wschodniej. Tematyka pierwszego spotkania to ”Baza danych o odpadach – co każdy przedsiębiorca wiedzieć powinien?” Podczas spotkania zostaną omówione najważniejsze zagadnienia dotyczące bazy danych o odpadach w kontekście przedsiębiorcy. Zgodnie z obowiązującym prawem, większość przedsiębiorców musi posiadać wpis do BDO. O tym jakie podmioty podlegają wpisowi do rejestru oraz jak wygląda moduł ewidencji i sprawozdawczości będą mówić eksperci zaproszeni przez spółkę ARR S.A. w Koninie. Spotkanie odbędzie się 21.09.2023r. w sali 319 (piętro III) przy ul. Zakładowej 4 w Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Koninie. Zachęcamy do zgłaszania udziału w przedmiotowym szkoleniu poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego i przesłanie drogą mailową na adres email: life@arrkonin.org.pl Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 18.09.2023r. O udziale w spotkaniu decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona. W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości na temat organizowanego szkolenia prosimy o kontakt z Panią Emilią Nachowiak pod numerem telefonu 601 059 619 Zapraszamy do uczestnictwa wszystkich zainteresowanych! SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SPOTKANIA – w załączeniu FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY – w załączeniu
2023.07.06
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
Inauguracja projektu LIFE AFTER COAL PL

W ubiegłym tygodniu w Koninie miała miejsce oficjalna inauguracja projektu „LIFE AFTER COAL PL – Wdrażanie Strategii na rzecz Neutralności Klimatycznej Wielkopolska Wschodnia 2040”. Tego dnia obyło się także pierwsze spotkanie Komitetu Sterującego projektem. Na członka komitetu z ramienia Powiatu Tureckiego i w porozumieniu z Powiatem Słupeckim został powołany Wicestarosta Władysław Karski, który będzie reprezentował w komitecie obie jednostki samorządowe. Program LIFE to instrument Unii Europejskiej, służący współfinansowaniu przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska, wspierający działania łagodzące i adaptacyjne dotyczące zmian klimatu. Budżet projektu LIFE AFTER COAL PL to około 85 milionów złotych. Uzyskał on unijne wsparcie z Programu LIFE na ponad 51 milionów złotych, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekraczające 28 milionów złotych, 5 proc to wkład uczestników projektu. Koordynatorem projektu LIFE jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego we współpracy z Agencją Rozwoju Regionalnego w Koninie. W projekcie uczestniczy ponad 30 wielkopolskich gmin, miast i powiatów oraz Samorząd Województwa Łódzkiego. W realizację projektu zaangażowane są także Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć, Fundacja Instytut Zielonej Przyszłości, PPNT Fundacja UAM, Stowarzyszenie Na Rzecz Spółdzielni Socjalnych, Konińska Izba Gospodarcza, Platform Brown to Green (Bułgaria) i University of Flensburg CoalExit (Niemcy). W ramach inauguracji LIFE AFTER COAL PL zorganizowana została konferencja otwierająca projekt. Konferencję uroczyście otworzył Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego Jacek Bogusławski. Przedstawiciele z samorządów wojewódzkich, gdzie realizowane jest LIFE, w panelu dyskusyjnym rozmawiali o roli projektów w regionalnym zarządzaniu środowiskiem. Z kolei prelegenci reprezentujący współbeneficjentów, czyli samorządy i instytucje, debatowali jak rozmawiać z ludźmi o zmianach, a także o najważniejszych wyzwaniach związanych z transformacją energetyczną regionu. W tej dyskusji Powiat Turecki reprezentował Michał Jarek. Takie jest główne zadanie projektu – powołanie siatki doradców, którzy na poziomie gminy będą dostępni dla mieszkańców, a na poziomie powiatów dla sektora przedsiębiorców, będą rozmawiać i doradzą jakie rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną zastosować i gdzie pozyskać dofinansowania. Projekt ma przybliżyć Wielkopolskę Wschodnią w stronę gospodarki bardziej sprzyjającej środowisku, a zatem i zdrowiu mieszkańców, ograniczyć rosnące koszty energii zarówno w sektorze publicznym (jednostki samorządowe) jak i prywatnym, a dzięki temu zwiększyć konkurencyjność. Projekt zakłada także promocję rozwoju zielonego transportu, inicjowanie rozwiązań angażujących mieszkańców w działania sprzyjające środowisku. Na początku projektu, na poziomie gmin i powiatów, zostanie opracowany Zintegrowany plan w dziedzinie energii i klimatu oraz wprowadzone systemy IT służące m.in do diagnozy potrzeb termomodernizacyjnych i inwentaryzacji niskich emisji w gminach. Obecnie w części samorządów trwają jeszcze nabory doradców klimatycznych. Praca w ramach tego projektu realizowanego do 2030 roku będzie z pewnością niezwykle ciekawa. Eksperci z Polskiej Zielonej Sieci podkreślają, że zielone kompetencje niebawem będą niezbędne w większości branż i przedsiębiorstw, chociażby w związku z dążeniem do produkcji i prowadzeniem działalności przy zerowej emisji gazów cieplarnianych.
2023.06.12
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
Umowa na dofinansowanie montażu instalacji fotowoltaicznej w PSP Turek podpisana

7 czerwca 2023 roku w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Turku odbyło się podpisanie umowy na wsparcie przez Starostwo Powiatowe w Turku montażu instalacji fotowoltaicznej dla Komendy Powiatowej PSP w Turku. Sygnatariuszami umowy byli bryg. Piotr Pietrucha – Komendant Powiatowy PSP w Turku, Dariusz Kałużny – Starosta Turecki, Władysław Kaski – Wicestarosta oraz Teresa Borkowska – Skarbnik Powiatu Tureckiego. Na mocy umowy Starostwo Powiatowe w Turku przekazało kwotę 20 tys. zł. na montaż instalacji o mocy 31,16 kWp. Instalacja zostanie posadowiona na gruncie na obszarze działki strażnicy KP PSP w Turku. Opracowanie i zdjęcia: st. kpt. K. Gruszczyński
2023.04.14
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
„Życie po węglu” w Powiecie Tureckim
W czwartek 13 kwietnia zostały podpisane umowy na poziomie lokalnym do projektu Life After Coal PL - Strategia na rzecz Neutralności Klimatycznej Wielkopolska Wschodnia 2040. Umowy o współpracy pomiędzy Samorządem Województwa Wielkopolskiego, a 42 beneficjentami i partnerami projektu ze strony lidera i koordynatora projektu podpisywał Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego Jacek Bogusławski, który zaznaczył, że samorządy regionalny i lokalne łączą się na kilka lat bardzo ścisłą współpracą. Projekt o łącznej wartości około 18 mln euro jest współfinansowany przez Komisję Europejską (65%), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska (35%) oraz samorządy (5%). „Umowa Life After Coal PL to kolejny ważny krok na drodze do transformacji Wielkopolski Wschodniej. Niezmiernie cieszy fakt, że wszystkie samorządy z terenu powiatu tureckiego zdecydowały się przystąpić do projektu. To także przejaw tego,ze Samorząd Województwa Wielkopolskiego dostrzegł szereg wyzwań przed którymi stanął nasz region i zareagował. Powiat Turecki wraz z zamknięciem elektrowni w 2018 roku, a przed dwoma laty także kopalni odszedł od energetyki opartej na węglu brunatnym. Od około dekady samorządom z naszego terenu brakowało środków i kadry do koordynowania przebiegu nieuchronnych zmian. Teraz samorządy, mieszkańcy organizacje stowarzyszone i przedsiębiorcy otrzymaj dodatkowe wsparcie. Powstani siatka doradców, strategia działań w zakresie ograniczenia emisji CO2, ewidencja terenów zdegradowanych, doradztwo klimatyczne w różnych obszarach życia mieszkańców. Należy pamiętać, że w obecnej sytuacji efektywność energetyczna to nie tylko czyste powietrze ale realne oszczędności i więcej środków na inne działania.” - Tak podsumowuje założenia projektu na obecnym etapie Wicestarosta Władysław Karski, który wraz z Członkiem Zarządu Ryszardem Papierkowskim reprezentowali powiat podczas podpisania umowy. Mirosław Broniszewski w imieniu samorządowców za 3-letni upór i pracę wykonaną nad przygotowaniem wniosków i skutecznym pozyskaniem dofinansowań dziękował zwłaszcza pracownikom Departamentu Zarządzania Środowiskiem i Klimatu oraz ważnemu partnerowi projektu czyli Agencji Rozwoju Regionalnego w Koninie reprezentowanej przez prezesa Macieja Sytka. Obecnie trwa etap przygotowawczy projektu, który na dobre wystartuje 1 lipca. Zakończenie i podsumowanie wykonanej pracy związanej z projektem nastąpi w 2031 roku.
2023.04.06
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
Dotacje z FST dla przedsiębiorców już niebawem
W środę 6 kwietnia Turecka Izba Gospodarcza w partnerstwie z Agencją Rozwoju Regionalnego, Związkiem Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć oraz Fundacja Instrat zorganizowała spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców z naszego terenu dotyczące możliwości pozyskiwania środków z europejskich programów, a zwłaszcza z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. W spotkaniu wziął udział Wicestarosta Turecki Władysław Karski. Spotkanie poprowadziła Alina Pogoda z Polskiej Zielonej Sieci, a otworzyli opatrując wstępem Prezes TIG Damian Brzóska oraz Prezes ARR w Koninie Maciej Sytek. Informacje dotyczące Funduszu Sprawiedliwej Transformacji przedstawił Michał Rejewski z ARR w Koninie. Fundusz Sprawiedliwej Transformacji to nowy instrument finansowy w Unii Europejskiej dla regionów węglowych przechodzących transformację energetyczną. Główne założenia Funduszu Sprawiedliwej Transformacji dla naszego regionu zostały zawarte w koncepcji oraz w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Wielkopolski Wschodniej. FST dla Wielkopolski Wschodniej to około 400 mln euro – środki, o które mogą zabiegać przedsiębiorcy, samorządy, a także NGO, których działalność jest zarejestrowana na terenie 5 powiatów Wielkopolski Wschodniej. Głównymi obszarami w ramach których przedsiębiorcy mogą starać się o dofinansowania są: zwiększenie zatrudnienia (przeciwdziałanie negatywnym skutkom na rynku pracy w związku z zamykaniem kopalń i elektrowni), zwiększenie efektywności energetycznej przedsiębiorstw (ekologiczne rozwiązania sprzyjające ograniczeniu emisji CO2), czy cyfryzacja. Pierwszy nabór dla sektora MŚP rusza już 1 czerwca czyli za niecałe 3 miesiące. Projekty w ramach tego mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogą pozyskać na swoje projekty 45 procent dofinansowania. Projekty dużych przedsiębiorstw mogą starać się o dofinansowanie do 25 procent wartości przedsięwzięcia. Istnieje wiele wytycznych którymi należy się kierować przy przygotowaniu wniosków. Jeden z nich to zgodność z założeniami przygotowanej w ubiegłym roku Strategii Rozwoju Wielkopolski Wschodniej. Przedsiębiorcy mogą także pozyskać nawet 10 tys złotych na osobę na wyszkolenie dla zwolnionych z ZE PAK po 2018 roku a także na członków ich rodzin. W trakcie dyskusji po prezentacji Wicestarota Karski zauważył, że zawsze lepiej wcześniej skonsultować rozwiązania konieczne do wydania pozwolenia budowlanego dla danego projektu, zamiast forsować źle przygotowany projekt i liczyć na uzyskanie pozytywnej decyzji w 2 dni. Podkreślił, że drzwi jego gabinetu, jak i drzwi gabinetu starosty są zawsze otwarte dla przedsiębiorców i inwestorów gotowych do realizacji ważnych projektów na terenie powiatu tureckiego. Odpowiednie przygotowanie projektu pozwala zaoszczędzić jakże cenny czas. Podczas spotkania informacje w co warto inwestować, jakie są megatrendy i jak wygląda zrównoważone finansowanie przedstawił przedsiębiorcom Stanisław Stefaniak z Fundacji Instrat. Harmonogram naborów na 2023 rok: https://wrpo.wielkopolskie.pl/system/file_resources/attachments/000/021/160/original/Harmonogram_nabor%C3%B3w_wniosk%C3%B3w_Fundusze_Europejskie_dla_Wielkopolski_2021-2027.pdf?1679571248 Kryteria Wyboru Projektów dla Działania 10.2 https://arrtransformacja.org.pl/kryteria-wyboru-projektow-dla-dzialania-10-2-na-wsparcie-przedsiebiorstw-ze-srodkow-funduszu-na-rzecz-sprawiedliwej-transformacji-w-ramach-few-2021-2027-przyjete/
2023.01.27
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
Umowa na realizację projektu budowy kolei do Turku podpisana

Dziś, w obecności Sekretarza Stanu w Ministerstwie Rolnictwa Ryszarda Bartosika, parlamentarzystów z Wielkopolski, Wojewody Wielkopolskiego Michała Zielińskiego i Starosty Tureckiego Dariusza Kałużnego, została zawarta umowa pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a Województwem Wielkopolskim na realizację 5 projektów w ramach programu Kolej Plus, w tym na „Budowę nowej linii kolejowej Turek – Konin”. Podczas konferencji prasowej wiceminister Ryszard Bartosik powiedział, że budowa nowej linii kolejowej do Turku w stu procentach wpisuje się w założenia rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus i walki z wykluczeniem komunikacyjnym. „Kolej będzie docierała do ponad 80-tysięcznego Powiatu Tureckiego i miasta Turek, jedynego tak dużego w Wielkopolsce, które jest zupełnie wykluczone jeśli chodzi o połączenia kolejowe.”- zauważył Ryszard Bartosik . W ocenie wiceministra to połączenie kolejowe będzie służyć przede wszystkim miastu Konin i aglomeracji konińskiej: „Z jednej strony dlatego, że kończy się przemysł energetyczny oparty na węglu, a z drugiej strony dlatego, że planowane są olbrzymie przedsięwzięcia w energetykę atomową. Kolej wpisuje się zatem w pozytywny ciąg zdarzeń jeśli chodzi o przyszłość Wielkopolski Wschodniej i transformację regionu. Mówiąc o nowej linii kolejowej Turek-Konin poseł Jadwiga Emilewicz zauważyła, że połączenie kolejowe do Turku to historyczne wydarzenie, gdyż symbolicznie łączy rozerwane dwoma zaborami regiony. Program zakłada bowiem połączenie miast kolejowych powyżej 10 tys. mieszkańców z miastem wojewódzkim, czyli z Poznaniem. Właścicielem nowej infrastruktury kolejowej będzie Skarb Państwa, zarządcą z ramienia Skarbu Państwa jest PKP PLK, które budują i modernizują linie, natomiast za przewozy regionalne odpowiada samorząd województwa. Liderem 5 projektów w ramach programu Kolej Plus ze strony samorządu jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego natomiast partnerami projektów są powiaty, miasta i gminy. Podczas uroczystości przygotowanej w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu umowę podpisał o Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA Arnold Bersch oraz Marszałek Marek Woźniak i Wicemarszałek Wojciech Jankowiak. Umowa dotyczy realizacji 5 projektów kolejowych na terenie Wielkopolski dofinansowanych w 85% przez Ministerstwo Infrastruktury o szacunkowej wartości 2,2 mld złotych. Najważniejszymi argumentami bezsprzecznie przemawiającymi za włączeniem Turku i Powiatu Tureckiego do regionalnej i krajowej sieci kolejowej należą: - walka z wykluczeniem komunikacyjnym, łatwiejszy dostęp do komunikacji publicznej dla mieszkańców, - większa mobilność na rynku rynku pracy w regionie, łatwiejszy dostęp do instytucji publicznych, szkół etc. - rozwój alternatywnego do ruchu kołowego środka transportu, przyczynia się do konkurencji w transporcie, -rozwój najbardziej ekologicznego transportu publicznego na terenie Wielkopolski Wschodniej (Strategia neutralności klimatycznej Wielkopolski Wschodniej 2040). -kolei to rozwój infrastruktury strategicznej, logistyczno-transportowej niezastąpionej w przypadku kryzysu. -już na etapie budowy to potężna inwestycja z budżetem stymulującym także rozwój regionalnych i lokalnych przedsiębiorstw i rynku pracy, -po wykonaniu I etapu, dalsza rozbudowa linii kolejowej, -potencjał do rozbudowy terminali cargo i zajezdni przy zakładach przemysłowych, -połączenie dwóch największych miast Wielkopolski Wschodniej, w których planowane jest powstanie dwóch elektrowni - gazowo-parowej w Turku (ZE PAK SA) oraz atomowej w Koninie (ZE PAK SA, PGE, KHNP).
2022.11.25
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
Szkolnictwo zawodowe w kontekście transformacji energetycznej
W czwartek 17 listopada odbyły się warsztaty w ramach projektu "Innowacyjne kształcenie i szkolenie zawodowe w Wielkopolsce Wschodniej w kontekście transformacji energetycznej" . Organizatorem warsztatów było Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie. Projekt jest finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG oraz budżetu państwa w ramach Programu Edukacja. Warsztaty otworzył Starosta Turecki Dariusz Kałużny wraz z Dyrektorem CWRKiDZ Andrzejem Budnym, który przedstawił projekt. W warszatach wzięli udział pracownicy Starostwa Powiatowego w Turku odpowiedzialni za wdrażanie projektów, kadra kierownicza i nauczyciele z Zespołu Szkół Technicznych w Turku i Zespołu Szkół Rolniczych w Kaczkach Średnich oraz przedstawiciele Tureckiej Izby Gospodarczej. Warszaty poprowadzili prelegenci z Centrum Badań Edukacji Zawodowej i Zarządzania Innowacjami, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu. W trakcie dyskusji zaprezentowane i omówione zostały wyniki diagnozy opracowanej na podstawie nadesłąnych ankiet. Na tej płaszczyźnie opracowano założenia do strategii rozwoju kształcenia zawodowego w Wielkopolsce Wschodniej.
2022.09.28
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
Konsultacje projektu Strategii rozwoju Wielkopolski Wschodniej 2040 wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko do projektu Strategii

Zarząd Województwa Wielkopolskiego podał do publicznej wiadomości informację o możliwości zapoznania się z projektem Strategii rozwoju Wielkopolski Wschodniej 2040 wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Projekty ww. dokumentów zamieszczono na stronie BIP UMWW. Zostaną one także udostępnione w dniach od 21.09.2022 r. do 13.10.2022 r. w siedzibie Departamentu Polityki Regionalnej UMWW w Poznaniu (al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań) oraz ARR Transformacja Sp. z o.o. w Koninie (ul. Zakładowa 4, 62-510 Konin). Uwagi i wnioski można składać w terminie od 21.09.2022 r. do 13.10.2022 r., z wykorzystaniem Formularza konsultacyjnego: w formie pisemnej poprzez złożenie w Biurze Podawczym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań; w formie pisemnej na adres: Departament Polityki Regionalnej Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań; za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym na adres e-mail: dpr.sekretariat@umww.pl; z dopiskiem: Konsultacje „Wielkopolska Wschodnia 2040” ustnie do protokołu w siedzibie Departamentu Polityki Regionalnej UMWW w Poznaniu (al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań) lub ARR Transformacja Sp. z o.o. w Koninie (ul. Zakładowa 4, 62-510 Konin) – po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu terminu. Uwagi i wnioski powinny zawierać dane zgłaszającego. Uwagi i wnioski złożone po upływie ww. terminu pozostawia się bez rozpatrzenia. Organem właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków jest Zarząd Województwa Wielkopolskiego. Dokumenty dostępne są na stronie BIP UMWW. Źródło: https://arrtransformacja.org.pl/konsultacje-projektu-strategii-rozwoju-wielkopolski-wschodniej-2040-wraz-z-prognoza-oddzialywania-na-srodowisko-do-projektu-strategii/?fbclid=IwAR0lIFBJK3bnEUixbGUErm5Bf51DFxOdj2AYw17fHtX9E4uamyoK_f_3dV8
2022.08.19
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
Powalanie ostatnich obiektów "Adamowa"

Starosta Turecki informuje o zaplanowanym na sobotę 20 sierpnia 2022 r. na godzinę 11.00 wyburzeniu chłodni kominowej nr 5. Na poniedzialek 22 sierpnia zaplanowano powalenie kotła nr4 w godzinach 17.00-18.00. Na drogach dojazdowych zostały umieszczone tablice ostrzegawcze i informacyjne z objaśnieniem sygnałów ostrzegawczych. Strefa zagrożenia została zabezpieczona posterunkami ochronnymi. Rozpoczęcie i zakończenie robót będzie sygnalizowanie przy pomocy syreny na zasadach stosowanych przy robotach strzałowych w górnictwie. Wyburzanie obiektów elektrowni „Adamów” jest realizowane w ramach umowy pomiędzy ZE PAK S.A. a wykonawcą na „Przygotowanie terenu w elektrowni „Adamów” do nowych inwestycji – rozbiórki obiektów.” Na przygotowanym terenie, po uzyskaniu wszystkich niezbędnych pozwoleń, do 2026 roku powstanie nowa elektrownia gazowo-parowa.
2022.06.28
Transformacja regionu i OZE
Ważne!
Apel poparcia dla budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin

Dotychczas apel poparli: Grupa FLOKK - największy pracodawca w Turku, Miranda Sp. zo.o. z Grupy Zbrojeniowej Lubawa - drugi największy pracodawca, MP Production Sp. z.o.o. (Messer Polska) - nawiększy inwestor w ŁSSE na terenie Turku oraz jeden z największych producentów gazów skroplonych, EK Elektrokabel Fabryka Kabli Karolak i synowie (firma dostrzega szansę na alternatywny środek transportu dla cieżkich surowców i towarów), Sintur Sp. zo.o. Pozytywnie do projektu budowy kolei do Turku odnieśli się także przedstawiciele Roland International Polska Sp. z o.o., Energa Green Development (grupa Orlen) oraz Neo Energy Group - duże inwestycje w Gminie Przykona i Powiecie Tureckim. W osobnym dokumencie, w ubiegłym roku, popracie dla projektu budowy linii kolejowej wyraził Prezes ZE PAK S.A. Piotr Woźny. Te przedsiębiorstwa to tysiące miejsc pracy i tysiące metrów sześciennych ładunków. Apel poparły także organizacje : Związek Stowrazyszeń Polska Zielona Sieć, Powiatowy Urząd Pracy w Turku. Z sympatią do projektu rozwoju transportu kolejowego odnoszą się także przedstawiciele innych organizacji ekologicznych zaangażowanych w transformację regionów górniczych. Od początku projekt budowy połączenia kolejowego pomiędzy dwoma największymi miastami subregionu wspiera Stowarzyszenie Zmieniamy Konin. treść apelu: Turek, dnia 14.06.2022 Szanowni Mieszkańcy Wielkopolski Wschodniej Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin, w ramach programu „Kolej+”, to szansa na największą inwestycję infrastrukturalną w Wielkopolsce Wschodniej ostatnich dekad. Inwestycję korzystną dla regionu przechodzącego proces transformacji, z wielu względów. Dlatego wyrażamy poparcie dla powstania połączenia kolejowego łączącego ośrodki aglomeracji konińsko-tureckiej, w których gospodarka oparta o węgiel brunatny dobiega końca. Bez dużych inwestycji wspierających przekształcenia gospodarki regionu nie zapobiegniemy zapaści tej części Wielkopolski. Nowe połączenie kolejowe zmniejszy wykluczenie komunikacyjne wielu mieszkańców powiatu tureckiego i konińskiego. Pozwoli im na sprawne i ekologiczne podróżowanie do pracy, szkół i miejsc, w których można korzystać z wielu usług. Mowa zarówno o miejscach znajdujących się między Koninem i Turkiem - jak i między Koninem a Poznaniem. Inwestycja przyczyni się też do efektywniejszego pozyskiwania pracowników przez najważniejsze przedsiębiorstwa w regionie. Zwiększenie mobilności mieszkańców zapobiegnie wyludnianiu się Wielkopolski Wschodniej, której grozi obecnie zapaść demograficzna. Budowę linii kolejowej Turek-Konin dla transportu pasażerskiego należy traktować jako pierwszy etap szerzej zakrojonego projektu. Studium wykonalności dla tego połączenia na nowej trasie nie wyklucza dalszych inwestycji w terminale przeładunkowe i bocznice. Te elementy będą uatrakcyjniały potencjał inwestycyjny regionu zarówno dla nowych, jak i już funkcjonujących przedsiębiorstw (zwłaszcza z gmin, przez które będzie biegła nowa linia). Możliwość realizacji przewozów koleją będzie dla inwestorów coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze lokalizacji inwestycji, w czasach gdy na niskoemisyjne rozwiązania transportowe kładziony jest coraz większy nacisk. Realizacja tego projektu pozwoli też na zintegrowanie głównych szlaków drogowych (autostrada A2 i DK25) z koleją, umożliwiając stworzenie intermodalnego węzła, którego brakuje w tej części Polski. Opracowane dla linii studium zakłada w przyszłości nie tylko możliwość, ale wręcz potrzebę rozbudowy połączenia kolejowego z Turku w kierunku Łodzi. Obecnie spory fragment tej części Polski to biała plama na mapie siatki połączeń kolejowych, której nie udało się zamazać przez ostatnie 100 lat. W ostatnim czasie debata o nowoczesnym transporcie niskoemisyjnym bardzo przyspieszyła. Kolej jest najbardziej efektywnym środkiem transportu publicznego. Nie ma sobie równych pod względem niskiego stopnia ingerencji w środowisko! Potrzebuje znacznie mniej powierzchni niż drogi, ma większe zdolności przewozowe, a także oferuje komfort nieosiągalny w transporcie autobusowym. Wszystkie realizowane obecnie na terenach pokopalnianych powiatu tureckiego duże inwestycje w odnawialne źródła energii (w połączeniu z instalacjami prosumenckimi) przyczynią się do największego odsetka produkcji zielonej energii w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu. Potencjał taniej i ekologicznej energii powinien być maksymalnie wykorzystany przez ekologiczny transport, także – kolejowy. Tylko w oparciu o planowaną linię kolejową, uzupełnioną o czysty transport autobusowy, można stworzyć w pełni wydajną sieć transportu publicznego w tej części Wielkopolski Wschodniej. Sprawna i zeroemisyjna komunikacja publiczna będzie niezbędna dla kształtowania pozytywnych nawyków transportowych pozwalających walczyć z kryzysem klimatycznym. Najnowsze wyzwanie, pokazujące jak ważny ze strategicznego punktu widzenia jest transport kolejowy, to rosyjska inwazja na Ukrainę i związany z nią kryzys uchodźczy. Zarówno przewozy osobowe, jak i towarowe, stanowią ważną alternatywę dla transportu kołowego. Rozbudowa sieci połączeń kolejowych, które można sprawnie odbudowywać jest więc także ważnym czynnikiem podnoszącym bezpieczeństwo regionu. O znaczeniu inwestycji w nowe linie kolejowe dobrze wiedzą inne samorządy wojewódzkie w Polsce. Samo Mazowsze zdecydowało się dofinansować budowę dwóch nowych linii w ramach programu „Kolej+”, w tym jedną z nich na poziomie 90 procent wkładu własnego. Wobec powyższego powinny zostać podjęte wszelkie działania przybliżające rozpoczęcie budowy nowej linii kolejowej w Wielkopolsce Wschodniej, a także zamknięcie projektu w 2028 roku.