2022.06.14

Stanowisko Powiatu Tureckiego w sprawie przystąpienia do realizacji projektu „Budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin"

None

Powiat Turecki, z uwagi na historyczną i jedyną szansę rozwoju dla Wielkopolski Wschodniej jaką daje Program Kolej Plus, w ramach którego projekt „Budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin” dostał 85% dofinansowania, zwiększył deklarowaną podczas wcześniejszych rozmów kwotę wkładu własnego jako partner projektu do poziomu 7.267.501,00 zł.

Deklarowana kwota ponad siedmiu milionów złotych jest zgodna z tą oczekiwaną przez wnioskodawcę projektu czyli Zarząd Województwa Wielkopolskiego. Dla Powiatu Tureckiego jest to jednak ogromne obciążenie finansowe i prawdopodobnie ograniczy możliwość współfinansowania innych projektów ważnych dla ponad 80 tys. mieszkańców. Dlatego ponownie zwróciliśmy się do Marszałka Województwa Wielkopolskiego z prośbą o rozważenie możliwości sfinansowania brakującej części wkładu własnego z funduszy europejskich przewidzianych dla Wielkopolski. Samorząd Województwa Wielkopolskiego będzie miął w bliskiej perspektywie możliwość uzyskania środków z programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021 – 2027 w wysokości 75 mln, zgodnie z zapisami Kontraktu Programowego, co powinno znacząco odciążyć koszty poniesione i deklarowane teraz na zadanie przez Województwo Wielkopolskiego jako Lidera Projektu i Partnerów samorządów gminnych i powiatowych.

W związku z powyższym zwróciliśmy się także z prośbą o zwiększenie współfinansowania 15% wkładu własnego z zadeklarowanego przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego poziomu 50% do poziomu wystarczającego do podpisania umowy o realizacji projektu przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego z PKP PLK S.A w terminie określonym w programie KOLEJ+ to jest do 23 czerwca.

Rezygnacja przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego z udziału w programie KOLEJ+ zaprzepaści szanse rozwojowe w zakresie transportu kolejowego dla naszego regionu. Jednocześnie pragniemy przypomnieć, że eksploatacja węgla i produkcja energii elektrycznej z węgla w odkrywkach z terenu powiatu tureckiego zakończyła się. Zamknięcie kopalń oznacza mniejsze wpływy do kas samorządów w kolejnych latach, to zaś powoduje, że oczekiwany wkład własny od samorządów do projektu budowy nowej linii kolejowej, będzie zbyt trudny do udźwignięcia przez budżety tychże samorządów.

Przez dekady z gmin tzw. „kopalnianych” dziesiątki milionów złotych rocznie były wpłacane m.in. do wojewódzkiego budżetu w związku z największą w Wielkopolsce ingerencją w środowisko. Fundusz na rzecz transformacji Wielkopolski Wschodniej powinien zostać zabezpieczony przez władze województwa 25 lat temu. Niestety tak się nie stało. Oba te czynniki – dekady opłat z tytułu ingerencji w środowisko, a także koniec przemysłu wydobywczo-energetycznego - powinny skłaniać władze Województwa Wielkopolskiego do podjęcia decyzji o pokryciu brakujących środków i zabezpieczenia budowy nowej linii kolejowej do Turku.

Powiat Turecki podejmuje wszelkie starania aby nakłonić pozostałe samorządy do większego zaangażowania. Niestety porażające jest całkowite odrzucanie projektu przez władze Miasta Konin, które nie tylko wezmą na siebie całą odpowiedzialność w przypadku zaprzepaszczenia szansy budowy linii kolejowej łączącej dwa największe miasta subregionu, czyli największej inwestycji od czasu budowy autostrady A2. Będzie to także świadczyć o tym, że wszelkie ambicje włodarzy Konina do utworzenia „Wielkopolskiej Doliny Energii” i bycia jej liderem są tylko grą pozorów.

Starosta Dariusz Kałużny

Wicestarosta Władysław Karski

 

Zdjęcia