2023.02.17
Ogłoszenie o naborze wniosków proponowanych do zgłoszenia do dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków

Ogłoszenie o naborze wniosków o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków
W związku z możliwością ubiegania się przez Powiat Turecki o przyznanie z Rządowego Programu Ochrony Zabytków dofinansowania na udzielanie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, Zarząd Powiatu Tureckiego ogłasza nabór wniosków o udzielenie dotacji oraz zasady ubiegania się o nie.
- Informacje ogólne i przedmiot dotacji.
- Zgodnie z założeniami Rządowego Programu Odbudowy Zabytków (dalej: „Program”), powiat może wnioskować o dofinansowanie, które zostanie przeznaczone na udzielenie dotacji, o której mowa w art. 81 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 poz. 840), na nakłady konieczne, określone w art. 77 ustawy tj. wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków (dalej: „Dotacja”).
- Powiat Turecki może udzielać Dotacji na zasadach określonych w Uchwale nr LIV/342/2006 Rady Powiatu Tureckiego z dnia 24.10.2006 r. w sprawie zasad i trybu postępowania o udzielenie i rozliczenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, nie stanowiących własności powiatu.
- Złożenie przez podmiot ubiegający się o udzielenie Dotacji prawidłowego wniosku stanowić będzie podstawę do wystąpienia przez Powiat Turecki o dofinansowanie z Programu, które – w przypadku uzyskania takiego dofinansowania – przeznaczone zostanie na udzielenie Dotacji na realizację przedsięwzięć, o których mowa w pkt 1.
- Z uwagi na procedurę zgłaszania wniosków o dofinansowanie w ramach Programu, o którym mowa w pkt 1, Dotacja może zostać udzielona nie wcześniej niż 2 stycznia 2024 r. Zakończenie prac objętych inwestycją, na które udzielono Dotacji i rozliczenie Dotacji winno nastąpić do 20 grudnia roku, w którym udzielono Dotacji.
- Ilekroć w niniejszym ogłoszeniu jest mowa o:
- Programie – należy przez to rozumieć Rządowy Program Odbudowy Zabytków, ustanowiony uchwałą nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Odbudowy Zabytków,
- Dotacji – należy przez to rozumieć dotację, o której mowa w art. 81 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840),
- inwestycji – należy przez to rozumieć prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, o których mowa w art. 81 ustawy wskazanej w pkt 2.
- Podmioty uprawnione do ubiegania się o udzielenie Dotacji.
O udzielenie Dotacji mogą ubiegać się osoby fizyczne i jednostki organizacyjne posiadające tytuł prawny do zabytku znajdującego się na stałe na obszarze Powiatu Tureckiego, wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego.
- Zasady składania wniosków o udzielenie dotacji.
- Wniosek należy składać do Rady Powiatu Tureckiego.
- Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do uchwały nr 867 / 2023 Zarządu Powiatu Tureckiego z dnia 17.02.2023 r.,
- Jeden wniosek może dotyczyć dotacji dla jednego zabytku.
- Maksymalna kwota dotacji, jaka może zostać udzielona dla wszystkich wniosków składanych na podstawie niniejszego naboru wynosi 2.000.000,00 zł, z czego Powiat Turecki przeznaczy ze środków własnych co najmniej 2% ww. kwoty (40.000,00 zł).
- Maksymalna kwota dotacji, o której mowa w pkt 4, może ulec zmianie w przypadku zmiany budżetu Powiatu Tureckiego polegającej na zwiększeniu środków przeznaczonych na dotację na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku. Informacja o takim zwiększeniu zostanie niezwłocznie opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Turku (bip.powiat.turek.pl), na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Turku (www.powiat.turek.pl) oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Starostwa Powiatowego w Turku (ul. Kaliska 59, 62-700 Turek).
- Kwalifikowania wniosków do udzielenia dotacji dokonuje Zarząd Powiatu Tureckiego, w terminie do dnia 7 marca 2023 r., według kolejności wpływu wniosków do Starostwa Powiatowego w Turku.
- Dotacje będą udzielane do wyczerpania maksymalnej kwoty dotacji, o której mowa w pkt 4,
- Dotacja może być udzielona do 100% wartości nakładów koniecznych na wykonanie inwestycji.
- Dotacji udziela Rada Powiatu Tureckiego. Dotacja przekazana zostanie na podstawie umowy zawartej pomiędzy wnioskodawcą, a Powiatem Tureckim.
- Warunkiem podjęcia przez Radę Powiatu Tureckiego uchwały przyznającej dotację jest uzyskanie przez Powiat Turecki od Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu, wstępnej promesy dla wniosku o dofinansowanie dotacji na wykonanie danej inwestycji.
- Warunkiem zawarcia umowy o udzielenie dotacji jest uzyskanie przez Powiat Turecki od Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu, promesy dla wniosku o dofinansowanie dotacji na wykonanie danej inwestycji.
- W ramach Programu Powiat Turecki może złożyć maksymalnie 10 wniosków o dofinansowanie dla dotacji.
- Wnioskodawca zobowiązany jest do poinformowania o złożeniu wniosku do innego podmiotu uprawnionego o aplikowanie w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
- Wniosek należy złożyć w Punkcie Informacyjnym Starostwa Powiatowego w Turku lub przesłać drogą pocztową poleconą (przesyłką rejestrowaną) na adres: Starostwo Powiatowe w Turku, ul. Kaliska 59, 62-700 Turek w terminie do dnia 28 lutego 2023 r., do godziny 15.00. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia wniosku bezpośrednio w Punkcie Informacyjnym Starostwa Powiatowego w Turku lub wpływu (doręczenia) do Starostwa Powiatowego w Turku drogą pocztową. Wniosek powinien być wypełniony czytelnym pismem lub na komputerze.
- Wniosek musi być podpisany przez wnioskodawcę (w przypadku, gdy wniosek składa osoba fizyczna) lub osoby uprawnione do reprezentowania jednostki organizacyjnej zgodnie z zasadami określonymi w przepisach dotyczących tej jednostki. Jeżeli wniosek składany jest przez pełnomocnika, do wniosku należy załączyć pełnomocnictwo (oryginał albo notarialnie poświadczony odpis).
- Do wniosku należy załączyć:
- dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do zabytku; jeżeli tytuł do zabytku jest inny niż własność, a inwestycja dotyczy robót budowlanych, tytuł winien obejmować również zgodę na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane;
- uwierzytelnioną kopię decyzji o wpisie zabytku do rejestru zabytków albo dokument z którego wynika, iż zabytek znajduje się w gminnej ewidencji zabytków,
- pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac, które mają być objęte przedmiotem dotacji,
- pozwolenie na budowę, jeżeli prace wymagają uzyskania takiego pozwolenia,
- kosztorys inwestorski prac, z uwzględnieniem cen zakupu materiałów niezbędnych do ich przeprowadzenia,
- dokument, z którego wynika umocowanie osoby, która podpisała wniosek, do składania w imieniu wnioskodawcy oświadczeń woli w sprawach majątkowych (w tym do zaciągania zobowiązań), w zakresie obejmującym co najmniej zakres przedmiotowy wniosku o udzielenie dotacji.
- Dokumenty załączone do wniosku należy przedłożyć w oryginale albo kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez notariusza, organ uprawniony do poświadczenia danego dokumentu lub wnioskodawcę; w razie wątpliwości co do kopii poświadczonej przez wnioskodawcę, wnioskodawca zobowiązany będzie do przedłożenia oryginału.
- Złożenie wniosku o udzielenie dotacji nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji. Wnioskodawcy nie przysługuje roszczenie o przyznanie dotacji.
- Wniosek wraz z załącznikami nie podlega zwrotowi.
- Wnioski złożone po terminie, a także wnioski zawierające braki formalne (tj. niezawierające wszystkich wymaganych elementów albo załączników) nie będą kwalifikowane do udzielenia dotacji i nie będą przedkładane Radzie Powiatu Tureckiego do udzielenia dotacji; wnioskodawcy nie będą wzywani do usunięcia tych braków. Nie przewiduje się przywrócenia terminu na złożenie wniosku.
- Od rozstrzygnięcia naboru nie przysługuje odwołanie.
- Szczegółowe warunki realizacji inwestycji oraz finansowania i rozliczania udzielonej dotacji będzie regulowała umowa o jej udzielenie, zawarta pomiędzy wnioskodawcą, a Powiatem Tureckim.
- Postępowanie zakupowe, w rozumieniu § 2 pkt 26 Regulaminu Programu mające na celu wyłonienie wykonawcy inwestycji, powinno zostać ogłoszone przez wnioskodawcę w ciągu 12 miesięcy od dnia otrzymania przez Powiat Turecki promesy wstępnej w rozumieniu Programu, na realizację inwestycji.
- Inwestycja powinna być zrealizowana zgodnie z zasadami określonymi w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
- Informacja o zakwalifikowaniu oraz niezakwalifikowaniu wniosku do udzielenia dotacji niezwłocznie po przeprowadzeniu kwalifikacji zostanie przekazana na adres wskazany we wniosku oraz zamieszczona na stronie Starostwa Powiatowego w Turku, przy czym zakwalifikowanie wniosku do udzielenia dotacji nie jest równoznaczne z udzieleniem dotacji albo przyrzeczeniem jej udzielenia.
- Postanowienia końcowe.
- Szczegółowe informacje na temat Rządowego Programu Ochrony Zabytków znajdują się na stronie internetowej Banku Gospodarstwa Krajowego:
https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/programy/rzadowy-program-odbudowy-zabytkow/
- Informacji w sprawie otwartego konkursu ofert udzielają pracownicy Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Turku (pokój nr 220 oraz pod nr tel. 63 222 32 57 lub 63 222 32 58).
- Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE.L Nr 119, str. 1 ze zm.), Administratorem danych osobowych, zawartych w przesłanych wnioskach, jest Starosta Turecki z siedzibą przy ulicy Kaliskiej 59, 62 - 700 Turek. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail:iod@turek.starostwo.gov.pl lub pisemnie na adres: Starostwo Powiatowe w Turku ul. Kaliska 59, 62 - 700 Turek. Dane zostaną wykorzystane na potrzeby przeprowadzenia naboru wniosków i zawarcia umowy o udzielenie dotacji. Po zrealizowaniu celu, dla którego dane zostały zebrane, będą one przetwarzane jedynie do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych przez Administratora.
Starosta Turecki
/-/ Dariusz Kałużny