Wydarzenia

Edukacja i sport

2024.02.06 Ważne!
Bezpieczeństwo podczas zimowego wypoczynku
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Bezpieczeństwo podczas zimowego wypoczynku

Niezależnie od tego, czy uczniowie będą wyjeżdżać na zorganizowany wypoczynek, spędzą feriew domu lub na półkoloniach, ważne jest zachowanie podstawowych zasad i przepisów bezpieczeństwa. Dotyczą one zarówno przemieszczania się, jak również różnych form aktywnościi odpoczynku. Bezpieczne zabawy i aktywności na świeżym powietrzu Dzieciom w zimowych zabawach powinni towarzyszyć dorośli opiekunowie. Do zabaw i aktywności na świeżym powietrzu należy wybierać tylko bezpieczne, najlepiej specjalnie wyznaczone do tego miejsca. Nie wolno zjeżdżać na sankach w pobliżu drogi ani przywiązywać ich do samochodu czy ciągnika rolniczego. Zorganizowanie w ten sposób kuligu na drogach publicznych jest nie tylko niezgodne z przepisami, ale przede wszystkim jest niebezpieczne dla jego uczestników.           Rodzice i opiekunowie powinni również zwracać uwagę na bezpieczeństwo dzieci wybierających się na spacer, szczególnie w warunkach ograniczonej widoczności. Warto przypomnieć podstawowe zasady poruszania się po drogach oraz wyposażyć najmłodszych w elementy odblaskowe. Kontrola środków transportu O przeprowadzenie kontroli do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego mogą zwrócić się organizatorzy wypoczynku oraz rodzice i opiekunowie dzieci. Kontrole są prowadzone zarówno w punktach kontrolnych, w miarę możliwości w miejscu wyjazdu autokaru, jak i na głównych szlakach komunikacyjnych.Na stronie Bezpieczny autobus rodzice mogą sprawdzić m.in., czy pojazd, którym dzieci pojadą na wypoczynek, ma aktualne badania techniczne i polisę ubezpieczeniową. Zaplanowane indywidualne wyjazdy Rodzice, którzy udają się z dziećmi na wypoczynek własnym środkiem transportu, powinni przed podróżą sprawdzić stan techniczny pojazdu oraz jego wyposażenie. Warto pamiętać, że podstawą bezpiecznej podróży jest bezpieczna prędkość. Ważna jest również odpowiednia kondycja psychofizyczna kierowcy. Planując zimowy odpoczynek, warto zapoznać się z informacjami przygotowanymi przez różne służby i instytucje publiczne. Na stronie internetowej www.wypoczynek.mein.gov.pl na bieżąco publikowane są informacje o numerach wydanych zaświadczeń, danych organizatora, liczbie uczestników oraz terminie i lokalizacji wypoczynku. Zachęcamy do zapoznania się z „Poradnikiem bezpiecznego wypoczynku”. Publikacja prezentuje aktualne informacje dla organizatorów, rodziców i uczestników wypoczynku. Informacje zawarte w publikacji ułatwią rodzicom odpowiednie przygotowanie swoich dzieci do wypoczynku zimowego oraz umożliwią zdobycie niezbędnej wiedzy dotyczącej szeroko pojętego bezpieczeństwa. Polecamy serwisy internetowe Serwiswww.bezpiecznyautobus.gov.pl– wpisując numer rejestracyjny pojazdu, rodzice otrzymują bezpłatną informację o tym, czy autokar, który zawiezie dziecko na wakacje, posiada aktualne badania techniczne oraz polisę ubezpieczeniową. Informacje o systemie powiadamiania ratunkowego na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Przypominamy, że 112 to bezpłatny, dostępny na terenie całej Unii Europejskiej numer alarmowy – zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Pamiętajmy, że zgłoszenie pod numer alarmowy 112 można wybrać także w telefonie nieposiadającym karty SIM. Informacje dla podróżujących przygotowane przez polskie placówki dyplomatyczne przy współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. W profilach poszczególnych krajów znajdują się wytyczne lub ostrzeżenia dla podróżujących. Rejestracja wyjazdu za granicę przez bezpłatny serwis „Odyseusz”. Dzięki niej służby konsularne wiedzą o pobycie jednostki na terenie danego państwa. W razie konieczności mogą one skontaktować się z podróżującymi albo zapewnić potrzebną pomoc. Planując wyjazd zagraniczny, pamiętajmy, by zaopatrzyć się w adresy oraz numery telefonów dyżurnych do polskich placówek dyplomatycznych i konsularnych. Takie wytyczne obowiązują przede wszystkim organizatorów wypoczynku, kierowników wycieczek, wychowawców i opiekunów dzieci i młodzieży.  

Inwestycje i Rynek pracy

2024.01.31 Ważne!
Spotkanie Starosty Tureckiego - o współpracy i efektywności energetycznej w Elektrokablu
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Spotkanie Starosty Tureckiego - o współpracy i efektywności energetycznej w Elektrokablu

W ubiegłym tygodniu Starosta Turecki Dariusz Kałużny spotkał się z Prezesem firmy Elektrokabel Antonim Karolkiem – jednym z najważniejszych, dużych  przedsiębiorstw, którego zakłady  znajdują się na terenie Turku. Głównymi tematami rozmów były zacieśnienie współpracy pomiędzy  Powiatem Tureckim i Zespołem Szkół Technicznych w Turku a firmą Elektrokabel oraz możliwości inwestycji w zakresie OZE celem zwiększenia efektywności energetycznej i celów klimatycznych przez przedsiębiorstwo. Właściciel firmy oprowadził Starostę zapoznając ze specyfiką produkcji i funkcjonowania przedsiębiorstwa. Obecnie zakład, w oparciu o najnowocześniejsze linie produkcyjne produkuje kilkaset rodzajów przewodów. Na szeroką gamę produktów składają się m.in.  podstawowe przewody elektryczne, ale także wiązki przewodów używane w samochodach, urządzeniach służących do sterowania, sprzęcie nagłaśniającym, a także przewody telekomunikacyjne.  Produkty trafiają zarówno na rynek krajowy, jak i do coraz większej liczby odbiorców zagranicznych (około 30 krajów). Za 2022 rok firma osiągnęła przychód brutto na poziomie 519 mln zł. Obecnie zakład zatrudnia około 200 pracowników składających się w większości z wysoko wykwalifikowanych elektroników i energetyków. Elektrokabel współpracuje z kilkudziesięcioma partnerami i podwykonawcami w regionie co przekłada się na dodatkowe miejsca pracy. Stosunek obrotów do zatrudnienia wskazuje także na specyfikę branży oraz na  bardzo wysoko dodaną wartość przedsiębiorstwa. Starosta w rozmowie z właścicielem firmy zapewniał o chęci kontynuacji dotychczasowej współpracy firmy Elektrokabel z Zespołem Szkół Technicznych w Turku oraz o zwiększeniu tej współpracy w zakresie praktyk i staży dla uczniów kształcących się w klasach technikum elektrycznego i nie tylko. Starosta wraz z Powiatowym Doradcą Klimatycznym rozmawiali z właścicielem firmy o potencjale zakładu w zakresie podniesienia efektywności energetycznej przedsiębiorstwa i możliwych planowanych  inwestycjach w OZE.

Kultura i Turystyka

2024.02.12 Ważne!
Spotkanie Noworoczne Powiatu Tureckiego
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Spotkanie Noworoczne Powiatu Tureckiego

W piątek, 9 lutego tradycyjnie już w Barbórce spotkali się przedstawiciele samorządów, placówek, instytucji, organizacji oraz firm z terenu powiatu tureckiego. Spotkanie noworoczne to okazja do podsumowania minionego roku oraz wskazania planów na najbliższy czas.   Noworoczna gala była także okazją do podsumowania funkcjonowania samorządu powiatowego. O tym co udało się osiągnąć w ostatnim czasie opowiedział Starosta Turecki Dariusz Kałużny. Analizę tego, co w minionym roku wydarzyło się w powiecie tureckim wszyscy zebrani mogli obejrzeć w przygotowanej prezentacji, gdzie wspominano m.in. o niebagatelnym środkach zewnętrznych.   Starosta wymienił wśród zrealizowanych przedsięwzięć wiele gminnych i powiatowych dróg poprzez realizację 48 inwestycji drogowych. Po raz pierwszy w historii powiatu pozyskano blisko 87 mln zł środków zewnętrznych. Z wkładem własnym z budżetu powiatu dysponowano ponad 107 mln zł na różnego rodzaju inwestycje służące mieszkańcom powiatu tureckiego. Ponadto ponad 84 ml zł. pozyskały i wydatkowały na realizację swoich zadań statutowych podległe powiatowi jednostki organizacyjne.   Do wizyty rolników podczas wydarzenia odniósł się poseł Ryszard Bartosik. Jak podkreślił jest potrzeba zrozumienia dla trudnej sytuacji w rolnictwie, a rolnicza praca potrzebna jest wszystkim. Nie wolno zakazywać produkcji rolnej szczególnie w kraju, gdzie żywność jest najlepsza o czym świadczy popyt na nią. Poseł odniósł się do kwestii konfliktu na Ukrainie, której należy pomagać jednak nie ulegać w kwestii rolnictwa, aby rozwijać mogło się nasze. Podkreślił przy tym, że postulaty rolników są w pełni zasadne. Jak powiedział poseł samorządy powiatu tureckiego zrobiły ogromny postęp szczególnie w dziedzinie inwestycji. Przestawił on też po krótce zrealizowane przedsięwzięcia i podziękował za współpracę. Senator Leszek Galemba podziękował za współpracę wszystkim przedstawicielom samorządów z terenu powiatu tureckiego i podkreślił, że kluczem do sukcesu jest współpraca rządu i samorządu. Podkreślił, że włodarze powinni służyć ludziom, bo liczy się człowiek. Odniósł się również do rolnictwa, które powinno się chronić i pielęgnować.   Gala Samorządowa to uroczyste przyznawanie tytułów i nagród dla osób najbardziej zasłużonych swoimi działaniami w roku minionym. I tak Człowiekiem Powiatu Tureckiego został Zdzisław Czapla. Rolnikiem Roku uznano Stanisławę i Tomasza Kaźmierczaków z Dzierzbotek w gminie Kawęczyn. Tytuł Człowieka Zatroskanego o Środowisko powędrował do nauczycielki Zespołu Szkół Technicznych w Turku Małgorzaty Szymańskiej, a firmą roku zostało przedsiębiorstwo Miranda. Tradycyjnie już podczas gali zbierane były fundusze na szczytny cel. W tym roku odbyła się zbiórka dla 12- letniego Oskara z Brudzewa, który cierpi na porażenie mózgowe.   Podczas wydarzenia przed publicznością wystąpili wyjątkowo utalentowani uczniowie z Zespołu Szkół Rolniczych w Kaczkach Średnich oraz zespół The Zgreds.

Zdrowie i Bezpieczeństwo

2024.02.19 Ważne!
Powiatowy Koordynator ds. zdrowia psychicznego
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Powiatowy Koordynator ds. zdrowia psychicznego

W dniu 15 lutego 2024 r. w Starostwie Powiatowym w Turku odbyło się spotkanie zorganizowane przez Starostę Tureckiego Dariusza Kałużnego z członkami zespołu koordynującego realizację Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego. Starosta przywitał zebranych, podziękował za uczestnictwo w Zespole oraz przedstawił jego podstawowe zadania, do których należy opracowanie Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w powiecie tureckim na lata 2024-2030 oraz kontynuacja działalności Powiatowego Koordynatora ds. zdrowia psychicznego, z którego pomocy i wsparcia będą mogli skorzystać wszyscy mieszkańcy naszego powiatu. Członkowie Zespołu czynnie uczestniczyli w spotkaniu. Podczas spotkania omówiono podstawowe zadania Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2024-2030, który stanowi odpowiedź na lokalne problemy w zakresie zdrowia psychicznego oraz jest wypełnieniem krajowych i światowych trendów i rekomendacji w tym zakresie. Realizacja Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego jest możliwa dzięki współpracy Samorządu Powiatowego z wszystkimi Gminami Powiatu Tureckiego, które razem współfinansują to zadanie pozwalające na powołanie Powiatowego Koordynatora ds. zdrowia psychicznego.

Komunikaty

2024.02.20 Ważne!
KOMUNIKAT DLA FUNDACJI I STOWARZYSZEŃ POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚĆ PRAWNĄ
Zdjęcie główne dla wydarzenia: KOMUNIKAT DLA FUNDACJI I STOWARZYSZEŃ POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚĆ PRAWNĄ

KOMUNIKAT DLA FUNDACJI I STOWARZYSZEŃ POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚĆ PRAWNĄ Szanowni Państwo, przypominamy, że 13 lipca 2018 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2023 r. poz. 1124 z póź.zm.).     W związku z powyższym Starosta Turecki w ramach sprawowanego nadzoru i kontroli nad fundacjami i stowarzyszeniami Powiatu Tureckiego, jako instytucjami obowiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 z póź.zm.) zwraca się z prośbą o przesyłanie informacji dotyczących przyjmowania lub dokonywania przez fundacje/stowarzyszenia płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane. Informację proszę przesyłać każdego roku w terminie do dnia 31 października. Ustawa nakłada na tzw. „instytucje obowiązane" stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego oraz inne obowiązki związane z podejmowaniem określonych działań w celu przeciwdziałania wprowadzania do obrotu wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu. W myśl ustawy do instytucji obowiązanych zalicza się m.in.:1) fundacje - ustanowione na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2185 z póź.zm) w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce  o wartości równej lub przekraczającej równowartości 10 000 euro, bez względu na to,czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się    ze sobą powiązane  (art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy),2) stowarzyszenia - posiadające osobowość prawną, utworzone na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane (art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy),3) podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych - w rozumieniu Ustawy o grach hazardowych – taką grą losową jest na przykład popularna wśród organizacji pozarządowych charytatywna loteria fantowa. Obowiązki instytucji obowiązanej Organizacje, które spełniają choć jeden z wymienionych wyżej warunków i są tym samym instytucjami obowiązanymi, muszą spełnić szereg określonych w ustawie obowiązków m.in.1. Instytucje obowiązane wyznaczają kadrę kierowniczą wyższego szczebla odpowiedzialną za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie (art. 6 ustawy). Kadra kierownicza wyższego szczebla - rozumie się przez to członka zarządu, dyrektora lub pracownika instytucji obowiązanej posiadającego wiedzę z zakresu ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanego z działalnością instytucji obowiązanej oraz podejmującego decyzje mające wpływ na to ryzyko (art. 2 ust. 2 pkt 9 ustawy)2. W przypadku instytucji obowiązanej, w której działa zarząd lub inny organ zarządzający, wyznacza się spośród członków tego organu osobę odpowiedzialną za wdrażanie obowiązków określonych w ustawie (art. 7 ustawy).3. Instytucje obowiązane wyznaczają pracownika zajmującego kierownicze stanowisko odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności działalności instytucji obowiązanej oraz jej pracowników i innych osób wykonujących czynności na rzecz tej instytucji obowiązanej z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wyznaczony pracownik jest również odpowiedzialny za przekazywanie w imieniu instytucji obowiązanej zawiadomień, o których mowa w art. 74 ust. 1, art. 86 ust. 1, art. 89 ust. 1 i art. 90 (art. 8 ustawy).4. Zgodnie z ustawą instytucje obowiązane powinny identyfikować i oceniać ryzyko związane z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu odnoszące się do ich działalności, z uwzględnieniem czynników ryzyka dotyczących klientów, państw lub obszarów geograficznych, produktów, usług, transakcji lub kanałów ich dostaw. Działania te winny być proporcjonalne do charakteru i wielkości instytucji obowiązanej (art. 27 ust. 1 ustawy). Ocena ryzyka sporządzana jest przez instytucję obowiązaną w formie papierowej lub elektronicznej i nie rzadziej niż co 2 lata musi być aktualizowana (art. 27 ust. 3 ustawy). Pierwszą ocenę ryzyka instytucje obowiązane sporządzają w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (art. 193 ustawy)5. Stosują i dokumentują zastosowanie środków bezpieczeństwa adekwatnych do przeprowadzonej analizy ryzyka. W oparciu o dokonaną przez siebie ocenę ryzyka, instytucje obowiązane stosują środki bezpieczeństwa finansowego w zakresie i z intensywnością uwzględniającymi rozpoznane ryzyko prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu związane ze stosunkami gospodarczymi lub z transakcją okazjonalną. Na żądanie odpowiednich organów instytucja obowiązana musi wykazać, że przy uwzględnieniu poziomu rozpoznanego ryzyka zastosowała odpowiednie środku bezpieczeństwa finansowego (art. 33 i art. 34 ustawy).6. Wskazane wyżej podmioty stosują środki bezpieczeństwa finansowego (o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 1-6 ustawy) w przypadku: nawiązywania stosunków gospodarczych przeprowadzania transakcji okazjonalnej:a) o równowartości 15 000 euro lub większej, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane,    b) lub która stanowi transfer środków pieniężnych na kwotę przekraczającą równowartość 1000 euro;• przeprowadzenia gotówkowej transakcji okazjonalnej o równowartości 10 000 euro lub większej, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane – w przypadku instytucji obowiązanych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23;•obstawiania stawek oraz odbioru wygranych o równowartości 2000 euro lub większej, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane - w przypadku instytucji obowiązanych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 podejrzenia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu; wątpliwości co do prawdziwości lub kompletności dotychczas uzyskanych danych identyfikacyjnych klienta.W razie braku możliwości zastosowania któregoś ze środków bezpieczeństwa finansowego, instytucja obowiązana (art. 41 ust. 1 ustawy):    a) nie nawiązuje stosunków gospodarczych;    b) nie przeprowadza transakcji okazjonalnej;   c) nie przeprowadza transakcji za pośrednictwem rachunku bankowego;   d) rozwiązuje stosunki gospodarcze.     Fundacja oraz Stowarzyszenie, jako instytucja obowiązana ma m. in. również obowiązek:   Stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (art. 43 ustawy)2. Prowadzić bieżącą analizę przeprowadzanych transakcji3. W przypadku ujawnienia transakcji nietypowych, nienaturalnie złożonych oraz opiewających na wysokie kwoty, które wydają się nie mieć uzasadnienia prawnego lub gospodarczego. Wprowadzić wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, zwaną „wewnętrzną procedurą instytucji obowiązanej" (art. 50 ust. 1 ustawy), (co powinna określać taka procedura opisane zostało w art. 50 ust. 2 ustawy). Procedura ta przed jej wprowadzeniem do stosowania, podlega akceptacji przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla.. Zapewnić udział osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków (art. 52 ust. 1 ustawy). Program szkoleniowy powinien uwzględnić charakter, rodzaj i rozmiar działalności prowadzonej przez instytucję obowiązaną oraz zapewnić aktualną wiedzę w zakresie realizacji obowiązków instytucji obowiązanej5. Opracować i wdrożyć wewnętrzną procedurę anonimowego zgłaszania przez pracowników lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz instytucji obowiązanej rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (art. 53 ust. 1 ustawy).6. Przekazać Generalnemu Inspektorowi informację o: - przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro, wykonanym transferze środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro (z wyjątkami o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 lit. a-f ustawy)7. Zawiadomić Generalnego Inspektora o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia potwierdzenia podejrzenia - art. 74 ustawy8. Zawiadomić Generalnego Inspektora, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub określone wartości majątkowe mogą mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu (art. 86 ustawy).9. Niezwłocznie zawiadomić właściwego prokuratora o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że wartości majątkowe będące przedmiotem transakcji lub zgromadzone na rachunku pochodzą z przestępstwa innego niż przestępstwo prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu lub przestępstwa skarbowego albo mają związek z przestępstwem innym niż przestępstwo prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu lub z przestępstwem skarbowym (art. 89 ustawy). Instytucje obowiązane, które nie dopełniają nałożonych przez ustawę obowiązków podlegają karom administracyjnym. Wykaz obowiązków, których niedopełnienie spowoduje nałożenie ww. kar został opisany w art. 147, art. 148 i art. 149 ustawy. Za naruszenia obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, oprócz kar administracyjnych, grozi również odpowiedzialność karna.     Jednocześnie informujemy, że zgodnie z art. 25a ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo               o stowarzyszeniach starosta właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia jest również organem sprawującym kontrolę nad działalnością stowarzyszenia będącego instytucją obowiązaną w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w zakresie zgodności jego działania z przepisami tej ustawy. To samo dotyczy fundacji (art. 14a ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, a także art. 130 ust. 2 pkt 2       i 3 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu).     

Transformacja regionu i OZE

2024.01.12 Ważne!
Wsparcie deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej w podregionie konińskim
Zdjęcie główne dla wydarzenia: Wsparcie deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej w podregionie konińskim

Projekt jest finansowany ze środków Programu „Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021 – 2027” w ramach działania 6.15 Wsparcie rodziny i systemu pieczy zastępczej. Cel Projektu: Celem projektu jest zwiększenie dostępności i poszerzenie zakresu usług wspierających dla 661 osób tj. dzieci i młodzieży przebywającej w pieczy zastępczej oraz wsparcie 7 powiatowych systemów pieczy zastępczej i ich 70 pracowników realizujących zadania z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej w okresie od 1.10.2023 r. do 30.06.2029 r. Grupa docelowa: dzieci i młodzież, przebywające w różnych formach pieczy zastępczej, ich rodziny biologiczne, rodziny zastępcze oraz ich otoczenie, usamodzielniający się i usamodzielnieni wychowankowie pieczy zastępczej, podmioty i osoby realizujące zadania w zakresie wspierania rodziny i sytemu pieczy zastępczej. Zadania realizowane w projekcie: diagnozy pogłębione, w oparciu, o które prowadzone będą działania wspomagające rozwój (np. fizjoterapia, psychoterapia, pomoc logopedy) kompensujące opóźnienia edukacyjne, społeczne, działania przygotowujące do usamodzielnienia m.in. warsztaty umiejętności, treningi samodzielności, grupy wsparcia itp., działania wspierające w procesie usamodzielnienia, w tym: mieszkania ze wsparciem, wsparcie w pozyskaniu zatrudnienia, itp., usługi dla osób pełniących funkcje rodziny zastępczej oraz dla rodzinnych domów dziecka; ponadto dla opiekunów osoby usamodzielnianej, rodzin biologicznych dzieci przebywających w pieczy zastępczej oraz ich otoczenia, wsparcie dla kadry instytucji regionalnego systemu wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym przede wszystkim pracowników jednostek realizujących zadania. Efekty projektu: wzmocnienie rozwoju  psychologiczno-społecznego dla 661 dzieci i młodzieży przebywających w pieczy zastępczej i przygotowania ich do jak najlepszego, samodzielnego życia, poprawa funkcjonowania 53 rodzin zastępczych, objęcie wsparciem 70 osób zaangażowanych do realizacji zadań systemu pieczy zastępczej, rozwinięcie i poszerzenie współpracy różnych podmiotów i instytucji działających na rzecz pieczy zastępczej. Partner wiodący: Województwo Wielkopolskie/Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Partnerzy: Powiat Gnieźnieński/Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gnieźnie Powiat Kolski/ Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kole Powiat Koniński/ Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Koninie Powiat Słupecki/ Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Słupcy Powiat Turecki/ Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Turku Powiat Wrzesiński/ Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni Miasto Konin/ Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Koninie Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 17 518 013,16 zł Kwota dofinansowania UE: 12 262 609,21 zł KONTAKT w sprawie projektu: Edyta Michalak, tel. 63 / 289 24 06, e-mail: sekretariat@pcpr.turek.pl #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie